Tip 3 van onze fraude expert

Je zit klaar voor je favoriete tv-programma als je ineens wordt gebeld door iemand die zegt een bankmedewerker te zijn. Je rekening is niet meer veilig. Om je geld veilig te stellen moet je het overmaken naar een kluisrekening. Of je moet je bankproducten afgeven. Trap er niet in: het is oplichting. Deze truc wordt bankhelpdeskfraude genoemd.

Bankhelpdeskfraude

Bij bankhelpdeskfraude wordt je gebeld door een persoon die zegt werkzaam te zijn bij de bank. Soms zelfs vanaf een telefoonnummer dat je bekend voorkomt, zoals het telefoonnummer van je zelfstandig adviseur of van de Helpdesk Internet Diensten van RegioBank. Er wordt gezegd dat er vreemde activiteiten op je rekening plaatsvinden. Ze zien bijvoorbeeld een vreemde overboeking. Ze willen je vervolgens laten geloven dat je rekening niet meer veilig is. En dat je snel actie moet ondernemen omdat je anders al je geld kwijt bent.

Zo gaan oplichters te werk

Criminelen gebruiken verschillende psychologische trucs bij bankhelpdeskfraude. Zo proberen ze je een onveilig gevoel te geven en je flink onder druk te zetten. Ze maken je bijvoorbeeld bang dat je al je geld kwijt raakt als je niet snel een overboeking doet of je bankproducten afgeeft. Tegelijkertijd stelt de zogenaamde bankmedewerker zich op als redder in nood: hij of zij blijft kalm, klinkt professioneel en stelt je gerust door te zeggen dat alles goed kan komen wanneer je meewerkt. Hiermee wekken ze vertrouwen op. Zo proberen ze je over te halen om één van onderstaande acties uit te voeren.

1. Geld overmaken naar een kluisrekening

Om je geld niet kwijt te raken is het noodzakelijk dat je jouw gehele saldo overmaakt naar een zogenaamde ‘kluisrekening’ van de bank. Dit zou de enige manier zijn om je geld veilig te stellen. Hierbij proberen ze je flink onder druk te zetten. Als je jouw geld niet direct overmaakt dan raakt je al je geld kwijt. In werkelijkheid gaat je overboeking naar de rekening van oplichters.

2. Meekijken op je mobiel, tablet of computer

Oplichters vragen je een app of programma te installeren waardoor ze mee kunnen kijken op je mobiele telefoon, tablet of computer. Ze vragen je vervolgens om in te loggen op je bankomgeving. Hierdoor hebben ze toegang tot je rekening en kunnen ze betalingen klaarzetten.

3. Je bankproducten uit handen geven

De oplichters proberen je ervan te overtuigen dat je al je bankproducten inclusief pincodes moet afgeven aan een bankmedewerker die bij je thuis langs komt. Ze verzinnen daarbij een smoes waarom je dit niet op het kantoor van je zelfstandig adviseur kunt regelen, bijvoorbeeld omdat dit vanwege Covid-19 niet kan. Zodra ze al je bankproducten inclusief pincodes in handen hebben, zullen ze je rekening leegtrekken.

4. Slachtoffer van een andere fraudevorm

Je kunt vanuit het niets gebeld worden door een zogenaamde bankhelpdeskmedewerker. Maar het kan ook zijn dat je eerst slachtoffer bent geworden van phishing of van malware op je telefoon of een andere vorm van fraude. Diezelfde oplichters bellen je vervolgens uit naam van RegioBank en verwijzen dan naar deze eerdere poging of geslaagde oplichting. Hierdoor proberen ze je ervan te overtuigen dat er daadwerkelijk iets mis is met je rekening.

Wat kun je hier tegen doen?

1. Hang op en bel terug op het vertrouwde nummer

Word je gebeld door iemand die zegt bij de bank te werken? Vraag de naam van deze persoon en hang op. Bel vervolgens je zelfstandig adviseur of de Helpdesk Internet Diensten om te controleren of het verhaal klopt. Zegt de zogenaamde bankmedewerker dat je niet terug kunt bellen? Of dat je zelf geen contact moet opnemen? Dan klopt er iets niet. Twijfel je of de persoon die je aan de lijn hebt echt bij RegioBank werkt? Bel dan zelf met ons via 030 - 291 42 90 zodat je zeker weet dat je met je bank spreekt.

2. Doe geen overboeking op verzoek van een bankmedewerker

We vragen je nooit om geld over te boeken, bijvoorbeeld naar een zogenaamde ‘veilige (kluis) rekening’. Krijg je zo’n verzoek? Verbreek de verbinding, bel ons op 030 - 291 42 90 en vertel dat iemand geprobeerd heeft om je op te lichten.

3. Geef je producten niet af

Wordt in het gesprek naar je pincode of andere beveiligingscodes gevraagd? Dan is het foute boel. Wij vragen hier nooit naar. Ook zullen wij nooit je bankproducten komen ophalen bij je thuis. Geef je codes nooit door en overhandig je bankproducten aan niemand, ook niet aan bankmedewerkers.

Meer over veilig bankieren

Meer informatie

Wat is phishing en spoofing?
Hoe werkt Whatsappfraude?
Fraude via internetbankieren

Lees ook tip 4