Tip 3 van onze fraude expert
U zit klaar voor uw favoriete tv-programma als u ineens wordt gebeld door iemand die zegt een bankmedewerker te zijn. Uw rekening is niet meer veilig. Om uw geld veilig te stellen moet u het overmaken naar een kluisrekening. Of u moet uw bankproducten afgeven. Trap er niet in: het is oplichting. Deze truc wordt bankhelpdeskfraude genoemd.
Bankhelpdeskfraude
Bij bankhelpdeskfraude wordt u gebeld door een persoon die zegt werkzaam te zijn bij de bank. Soms zelfs vanaf een telefoonnummer dat u bekend voorkomt, zoals het telefoonnummer van uw Zelfstandig Adviseur of van de Helpdesk Internet Diensten van RegioBank. Er wordt gezegd dat er vreemde activiteiten op uw rekening plaatsvinden. Ze zien bijvoorbeeld een vreemde overboeking. Ze willen u vervolgens laten geloven dat uw rekening niet meer veilig is. En dat u snel actie moet ondernemen omdat u anders al uw geld kwijt bent.
Zo gaan oplichters te werk
Criminelen gebruiken verschillende psychologische trucs bij bankhelpdeskfraude. Zo proberen ze u een onveilig gevoel te geven en u flink onder druk te zetten. Ze maken u bijvoorbeeld bang dat u al uw geld kwijt raakt als u niet snel een overboeking doet of uw bankproducten afgeeft. Tegelijkertijd stelt de zogenaamde bankmedewerker zich op als redder in nood: hij of zij blijft kalm, klinkt professioneel en stelt u gerust door te zeggen dat alles goed kan komen wanneer u meewerkt. Hiermee wekken ze vertrouwen op. Zo proberen ze u over te halen om één van onderstaande acties uit te voeren.
1. Geld overmaken naar een kluisrekening
Om uw geld niet kwijt te raken is het noodzakelijk dat u uw gehele saldo overmaakt naar een zogenaamde ‘kluisrekening’ van de bank. Dit zou de enige manier zijn om uw geld veilig te stellen. Hierbij proberen ze u flink onder druk te zetten. Als u uw geld niet direct overmaakt dan raakt u al uw geld kwijt. In werkelijkheid gaat uw overboeking naar de rekening van oplichters.
2. Meekijken op uw mobiel, tablet of computer
Oplichters vragen u een app of programma te installeren waardoor ze mee kunnen kijken op uw mobiele telefoon, tablet of computer. Ze vragen u vervolgens om in te loggen op uw bankomgeving. Hierdoor hebben ze toegang tot uw rekening en kunnen ze betalingen klaarzetten.
3. Uw bankproducten uit handen geven
De oplichters proberen u ervan te overtuigen dat u al uw bankproducten inclusief pincodes moet afgeven aan een bankmedewerker die bij u thuis langs komt. Ze verzinnen daarbij een smoes waarom u dit niet op het kantoor van uw Zelfstandig Adviseur kunt regelen, bijvoorbeeld omdat dit vanwege Covid-19 niet kan. Zodra ze al uw bankproducten inclusief pincodes in handen hebben, zullen ze uw rekening leegtrekken.
4. Slachtoffer van een andere fraudevorm
U kunt vanuit het niets gebeld worden door een zogenaamde bankhelpdeskmedewerker. Maar het kan ook zijn dat u eerst slachtoffer bent geworden van phishing of van malware op uw telefoon of een andere vorm van fraude. Diezelfde oplichters bellen u vervolgens uit naam van RegioBank en verwijzen dan naar deze eerdere poging of geslaagde oplichting. Hierdoor proberen ze u ervan te overtuigen dat er daadwerkelijk iets mis is met uw rekening.
Wat kunt u hier tegen doen?
1. Hang op en bel terug op het vertrouwde nummer
Wordt u gebeld door iemand die zegt bij de bank te werken? Vraag de naam van deze persoon en hang op. Bel vervolgens uw Zelfstandig Adviseur of de Helpdesk Internet Diensten om te controleren of het verhaal klopt. Zegt de zogenaamde bankmedewerker dat u niet terug kunt bellen? Of dat u zelf geen contact moet opnemen? Dan klopt er iets niet. Twijfelt u of de persoon die u aan de lijn heeft echt bij RegioBank werkt? Bel dan zelf met ons via 030 - 291 42 90 zodat u zeker weet dat u met uw bank spreekt.
2. Doe geen overboeking op verzoek van een bankmedewerker
We vragen u nooit om geld over te boeken, bijvoorbeeld naar een zogenaamde ‘veilige (kluis) rekening’. Krijgt u zo’n verzoek? Verbreek de verbinding, bel ons op 030 - 291 42 90 en vertel dat iemand geprobeerd heeft om u op te lichten.
3. Geef uw producten niet af
Wordt in het gesprek naar uw pincode of andere beveiligingscodes gevraagd? Dan is het foute boel. Wij vragen hier nooit naar. Ook zullen wij nooit uw bankproducten komen ophalen bij u thuis. Geef uw codes nooit door en overhandig uw bankproducten aan niemand, ook niet aan bankmedewerkers.
Meer over veilig bankieren
Meer informatie
Wat is phishing en spoofing?
Hoe werkt Whatsappfraude?
Fraude via internetbankieren