Tip 6 van onze fraude-expert
Criminelen doen er alles aan om u te verleiden om op links te klikken en u zo naar een nep inlogpagina van de bank te lokken. Als u vervolgens uw bankgegevens invoert op de nepwebsite komen ze in handen van criminelen, met een lege bankrekening als gevolg. Dit doen ze bijvoorbeeld met een nep nieuwsbrief van de bank of met een zogenaamd bericht over uw Belastingdienst teruggave.
Ontvangt u een e-mail, SMS, brief of een ander bericht met een link erin? Controleer dan via onderstaande stappen of u daar veilig op kunt klikken.
Zo herkent u een veilige link
1. Controleer de afzender
Controleer altijd goed wie de afzender is. Is dat wel het echte e-mailadres van het bedrijf? Let daarbij vooral op wat er achter de @ in het e-mailadres staat. Daar staat normaal gesproken altijd de domeinnaam. In ons geval @regiobank.nl of @mail.regiobank.nl. Twijfelt u over de afzender? Vergelijk dan het e-mailadres met andere e-mailadressen op de échte website van het bedrijf. RegioBank stuurt nooit SMS berichten met een link daarin. Ontvangt u een SMS van RegioBank met link? Dan is het geen SMS van ons.
2. Controleer de aanhef
Berichten aan u sturen we altijd met een persoonlijke aanhef. Ook in de nieuwsbrief noemen we altijd uw achternaam zoals die bij ons bekend is. Phishingberichten zijn vaak onpersoonlijk en hebben een algemene en onpersoonlijke aanhef. Zoals ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’. Ziet u zoiets staan? Wees dan extra alert.
3. Controleer de link
Klik nooit zomaar op een link en controleer eerst naar welke website de link verwijst. Op uw computer gaat u daarvoor met uw muis op de link staan, zonder erop te klikken. Op uw telefoon houdt u de link ingedrukt totdat u de voorvertoning van de link ziet staan.
Vergelijk het webadres in de link altijd met de officiële website van de organisatie die u mailt. Een link naar de website van RegioBank begint altijd met https://regiobank.nl/, https://www.regiobank.nl/, https://e-mail.regiobank.nl/ of met https://diensten.regiobank.nl/.
En belangrijk: we sturen u nooit een link naar de inlogpagina van Mijn RegioBank. We vragen u zelf naar onze website te gaan om in te loggen. Ook andere grote bedrijven publiceren vaak op hun website hoe de links in hun berichten zijn opgebouwd. Bij twijfel kunt u dit dus heel vaak op de website van het bedrijf zelf vinden.
4. Toon van het bericht
Bij een phishingbericht proberen oplichters u over te halen om iets te doen en dit moet altijd zo snel mogelijk. Vaak dreigen ze met negatieve gevolgen als u iets niet doet, zoals bijkomende kosten of dat iets onbruikbaar wordt. Of ze zeggen juist dat u iets kunt winnen of dat er een op-is-op-actie geldt. Zet de afzender u onder druk om meteen iets te doen, zoals geld overmaken, ze mee te laten kijken op uw computer of mobiel, of codes of bankproducten af te geven? Dan heeft u waarschijnlijk te maken met criminelen.
5. Spam?
Meldt uw e-mailprovider of spamfilter dat de e-mail spam is? Of zit de e-mail in uw spambox in plaats van in uw normale inbox? Dan is het bijna zeker geen e-mail van ons.
Gratis training veilig bankieren
Heeft u onze gratis, online training ‘Herken de oplichter’ al gedaan? In deze training leert u op een interactieve manier onder andere hoe u phishingberichten herkent.