Tip 4 van onze fraude expert

In november en december proberen veel oplichters misbruik te maken van de feestmaand die voor de deur staat. Veel mensen kopen online cadeaus voor hun naasten. Oplichters proberen u op verschillende manieren op te lichten. Hoe dit precies werkt en hoe u dit kunt voorkomen, leest u hieronder.

Valse webshop

Eén van de methoden die oplichters gebruiken is het gebruiken van een nepwebshop. Deze webshops lijken vaak bedrieglijk echt. Oplichters nemen vaak websites over die niet meer worden gebruikt. Of ze passen het webadres van hun webshop zo aan dat deze lijkt op een échte webshop. Ze plaatsen daarbij soms zelf advertenties op andere sites met hun ‘goede aanbiedingen voor scherpe prijzen’.

Hoe herkent u een valse webshop?

1. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dit vaak ook zo

Gebruik uw gezonde verstand wat betreft de prijzen. Zijn deze onder de marktwaarde of onlogisch (zoals € 14,34)? Dan kan het een frauduleuze website of aanbieder zijn. U kunt een vergelijkingssite raadplegen om prijzen te vergelijken.

2. Controleer de verkoper bij de politie

Op de site van de politie kunt u zoeken op een aantal kenmerken zoals webadres, rekeningnummer en e-mailadres. Andere plekken om de website van de webwinkel te controleren:

  • Who.is (voor .com domeinen) en SIDN (voor .nl domeinen)
    U kunt hier controleren wanneer de website is aangemaakt. Een recent geregistreerde website kan een aanwijzing zijn dat er iets niet in de haak is.

3. Controleer de opmaak en de betaalmethoden

Hoe ziet de webshop eruit? Kijk bijvoorbeeld eens naar deze punten:

  • Lijkt de webshop vertaald naar het Nederlands door een computer?
  • Staan er veel spelfouten op de website?
  • Kunt u contactgegevens vinden en zijn die echt?

Kijk goed naar de betaalmethoden. Valse webshops bieden vaak maar één manier aan om te betalen (verplicht vooraf). Webshops zijn wettelijk verplicht om ook (gedeeltelijk) achteraf betalen aan te bieden als zij producten verkopen. Soms wordt u zelfs gevraagd om via een betaalverzoek een betaling te doen. Dit betaalverzoek blijkt dan achteraf vals te zijn. Een echt betaalverzoek herkent u doordat u de uiteindelijke betaling doet op https://diensten.regiobank.nl/ of omdat de Mobiel Bankieren app van RegioBank zich opent op uw telefoon. Komt u op een andere site terecht of opent de app van RegioBank niet? Klik weg en bel uw bank.

Zo herkent u een vals betaalverzoek

4. Let op keurmerken

Kijk goed met welk keurmerk u te maken heeft. Voor sommigen keurmerken gelden strenge eisen, bij anderen niet. Eén van de bekendste keurmerken is Thuiswinkel Waarborg. Het logo hiervan is altijd klikbaar en moet doorverwijzen naar het certificaat van de webwinkel. Controleer altijd of dit zo is, want oplichters plaatsen het keurmerk nog wel eens als (niet-klikbare) afbeelding op hun site om vertrouwen te wekken.

5. Controleer het webadres van de webshop

De webshop moet beveiligd zijn met een veilige verbinding. Dat controleert u door te kijken of er een slotje staat voor het webadres in uw browser. Het slotje moet zichtbaar zijn op de betaalpagina en elke andere pagina waar u persoonlijke gegevens achterlaat. Op deze pagina ziet u aan de hand van schermafbeeldingen hoe u de controle uitvoert in verschillende browsers.

Als u op het slotje klikt, ziet u of de verbinding beveiligd is. En of de website een geldig certificaat heeft en zo ja, aan wie het certificaat verleend is. Vooral de informatie aan wie het certificaat verleend is, is erg belangrijk.