Tip 1 van onze fraude expert

Mijn naam is Esther Rougoor en ik ben een fraude expert. Nadat ik mijn studie criminologie had afgerond ben ik gaan werken in het fraudedomein. Dat doe ik inmiddels al 11 jaar waarvan 6 jaar voor RegioBank. In die 11 jaar heb ik vele vormen van fraude voorbij zien komen en veel oplichters ontmaskerd.

Een heel duur pakketje

Oplichters zijn erg creatief en verzinnen telkens wat nieuws, waarbij ze vaak aansluiten bij de actualiteit. We zien nu bijvoorbeeld veel valse berichten rondgaan, waarbij het lijkt alsof u een bericht van PostNL ontvangt over het versturen van een pakketje. Slim, want door Covid19 sturen en ontvangen mensen veel meer pakketten. Hierdoor bent u veel sneller geneigd om op de link te klikken en de verzendkosten te betalen. In werkelijkheid komt u op een nagemaakte website die lijkt op de website van uw bank. Wanneer u op deze nagemaakte website uw bankgegevens invult (zoals inloggegevens en/of responsecodes), komen ze in handen van oplichters. Ze koppelen een app aan uw rekening of doen betalingen die u nooit had willen doen.

Datalek

Maar hoe komen oplichters aan uw naam, e-mailadres en soms zelfs uw rekeningnummer? Vaak komt dit door een datalek. Bij een datalek is er ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens geweest. Een datalek die steeds vaker voorkomt is bijvoorbeeld een cyberaanval op een webshop waarbij ze bestelgegevens hebben verkregen. Gegevens die u achterlaat bij het doen van een bestelling zijn dan in handen gekomen van verkeerde personen. Als dit is gebeurd, weten oplichters veel van u. Bijvoorbeeld uw naam, uw bank en uw rekeningnummer. Dit maakt u kwetsbaarder voor vervolgfraude zoals phishing of spoofing omdat een oplichter dan veel correcte informatie over u kan geven. Zij proberen vervolgens om extra informatie bij u te ontfutselen via de telefoon of e-mail. Wees dus extra voorzichtig en alert!

Wat kunt u hier tegen doen?

1.  Controleer altijd de verzender van de e-mail

Wat is het e-mailadres van het bericht? Is dat wel het echte e-mailadres van het bedrijf waarvan de e-mail afkomstig was? Een e-mailadres van PostNL eindigt bijvoorbeeld altijd op @postnl.nl. Op de website van PostNL ziet u vanaf welke e-mailadressen u een bericht van PostNL zou kunnen ontvangen. Een e-mail van RegioBank eindigt altijd op @regiobank.nl of @mail.regiobank.nl.

2. Klik nooit zomaar op een link in een e-mail

Het is verstandig om uzelf aan te leren om nooit zomaar op een link in een e-mailbericht te klikken. Wilt u verder lezen of naar de website gaan? Controleer dan goed naar welke website de link verwijst. Vergelijk het webadres in de link altijd met de officiële website. Twijfelt u of de link juist is? Voer in uw browser zelf de website in en zoek het betreffende bericht op. Heeft u toch op de link geklikt, controleer dan altijd of het webadres van de website wel juist is. De website van RegioBank begint altijd met https://www.regiobank.nl/ of diensten.regiobank.nl.

3. Houd e-mails van uw bank in de gaten

Wordt er een nieuwe mobiele app aan uw rekening gekoppeld of vindt er een wijziging in uw persoonsgegevens plaats? Dan informeren wij u daarover. Controleer dus regelmatig uw e-mail én zorg dat uw contactgegevens up to date zijn.

4. Houd uw codes geheim

Medewerkers van RegioBank vragen nooit om uw codes, digipas, betaalpas, creditcard of om een betaling uit te voeren. Niet per e-mail, SMS, brief of telefoon en niet aan de deur.

5. Beveilig uw apparaten

Het is belangrijk dat u zelf de computer, tablet en mobiel die u gebruikt voor bankzaken, beschermt tegen virussen en ongewenste bezoekers. En verwijder app-registraties van oude telefoons of tablets.

6. Controleer uw rekening

Controleer regelmatig uw rekeningen om te zien of er bedragen zijn afgeschreven waarvoor u geen toestemming heeft gegeven. Als er een nieuwe betaalpas wordt aangevraagd, ziet u daar bijvoorbeeld een bericht van op uw rekeningoverzicht.

Veilig bankieren doen we samen! Ziet u iets verdachts? Of heeft u op een onjuiste link in een valse e-mail geklikt? Neem dan altijd contact op met de klantenservice van RegioBank.

Heeft u een vals bericht uit naam van de bank ontvangen? Stuur dit dan naar valse-email@regiobank.nl.

Lees ook tip 2
Lees meer over veilig bankieren